Tuesday, October 7, 2008

הימים המקודשים והקריאה לשלום

מאת האשם א. חאסאבלה

שיקגו – ביום רביעי האחרון, באחד באוקטובר, ציינו המוסלמים בכל העולם את סיומו של חודש הרמדאן בחגיגות עיד אל-פיטר. ביום הזה חוגגים המוסלמים עם מכריהם ומשפחתם את סיומו של חודש של תפילה אינטנסיבית והתבוננות פנימית רוחנית. זהו תמיד זמן מיוחד עבורי ועבור משפחתי: אנחנו מתאספים כשאנו לבושים בבגדינו היפים ביותר, מתפללים בציבור תפילות מיוחדות בבוקר וחוזרים לשתות את הקפה שלנו בשעות היום – דבר משמעותי ביותר עבורי.

חגיגות העיד עוטות משנה חשיבות השנה דווקא משום שהן נופלות בסמיכות לימים הנוראים, ולחג ראש השנה היהודי שחל ב-30 בספטמבר. כלומר נאמני דת אברהם בשתי הדתות יחגגו בסמיכות את חגיהם, והדבר נכון אפילו בארץ הקודש. בכל פעם שלוח השנה מזמן את המקריות הזאת, אני שוקע במחשבות.

עשור רודף עשור והסכסוך במזרח התיכון רחוק מפתרונו. עשור רודף עשור וחפים מפשע ממשיכים לאבד את חייהם בארצו של הנביא. עשור רודף עשור והמנהיגים הישראלים והפלסטינים טרם התכנסו כדי לקבל את ההחלטה הקשה הנחוצה לשלום.

אני מקווה ומייחל שהישראלים והפלסטינים יצליחו השנה להתעמק בעובדה ששניהם עושים פסק זמן וחוגגים את חגיהם באותו הזמן. אני מקווה ומייחל שהישראלים והפלסטינים יצליחו השנה להיזכר בכך שהם כולם בנים לאב קדוש אחד, אברהם. אני מקווה ומייחל שהישראלים והפלסטינים יצליחו השנה לראות מבעד לערפל השנאה ומסך חוסר-הסבלנות ויכירו בכך שהם שניהם ממשיכי דרכה של אותה מסורת, עבדים לאותו אלוהים וקשורים יחדיו לגורלו של המזרח התיכון.

המוסלמים זה עתה סיימו את הצום שלהם, היהודים עתידים להתחיל את שלהם. מדוע שההקבלה הזאת בין שני החגים ושתי המסורות ההלכתיות הדומות לא תעלה בהם מחשבות ותדרבן אותם לפעול לקידום השלום שעד עתה חמק מהם? נכון, שני הצדדים גרמו זה לזה סבל רב. נכון, יותר מידי חפים מפשע קיפדו את חייהם בסכסוך שלא היה צריך להיגרר זמן כה רב. נכון, הזכרונות המרים של הסכסוך לא ימחו בקלות ויקח זמן רב עד ששני הצדדים ישלימו.

ואף על פי כן, הדבר ייתכן. אני מקווה ומייחל שהדבר יקרה בתקופה הנוכחית המקודשת בשתי המסורות. המשותף בין המוסלמים והיהודים רב על השונה ביניהם. ומדוע לא לעשות שימוש בעובדה הזאת על מנת לקרב בין שתי הקהילות? המוסלמים מכבדים את הנביאים היהודים. הם טוענים שאברהם הוא אביהם הרוחני. משה מוזכר בשמו בקוראן פעמים רבות יותר מאשר הנביא מוחמד. מדוע שלא נבנה מהמשותף בינינו גשרים להבנה הדדית, גשרים שיאפשרו למשותף בינינו להתעלות מעל העויינות המתגברת בתקופה הנוכחית והקשה בהיסטוריה של שני העמים?

בימים האחרונים אני מקפיד לאחל לקולגות היהודים שלי "שנה טובה" בכל פעם שאני פוגש אותם. אני מאחל להם זאת בכנות. אני גם שולח לאחיי ואחיותיי המוסלמים ברחבי העולם ברכת עיד שמח. אני מבקש בליבי שהתקופה הזאת בשנה תביא לשתי הקהילות ביטחון, שקט, שמחה וברכה. אני גם מתפלל – בתקופה זאת המקודשת למוסלמים וליהודים – שאולי השנה, כאשר עיד אל-פיטר וראש השנה צמודים זה לזה, שהקהילה המוסלמית והיהודית יוכלו אף הן להתייצב זו לצד זו ולפעול סוף סוף להביא שלום לארץ הזאת שנושאת חשיבות כל כך גדולה עבור כולנו.

###

* האשם א. חאסאבלה הוא רופא מומחה למחלות ריאה וכתב פרילנס המפרסם בעיתונים רבים ברחבי ארצות הברית ובעולם ובייחוד ב"שיקגו טריביון". חאסאבלה הוא גם סופר (שותף) של המדריך: Beliefnet Guide to Islam בהוצאת Doubleday. המאמר תורגם מאנגלית ומופץ על-ידי שירות החדשות של קומון גראונד CGNews)) באישור ה"מידל איסט אונליין".

פורסם במקור ב"מידל איסט אונליין", ב-1 באוקטובר 2008
www.middle-east-online.com