Tuesday, October 7, 2008

בשבחה של אשה אמיצה

שיקגו – על רקע הסכסוך הישראלי-פלסטיני שנמצא במרכז תשומת הלב הציבורית והעיתונאית מתרחש מאבק נוסף במזרח התיכון למען הגנת ילדים, משפחות והחינוך הנוצרי.

את המאבק הזה מובילה הערביה-הישראלית נדיה חילו שהצליחה לכופף את המערכת בישראל ובקהילה הפלסטינית כדי להשיג את הבלתי-אפשרי.

חילו היא אזרחית ישראלית ופעילה שנים רבות למען זכויות ילדים ומשפחה שהחליטה לרוץ בבחירות לכנסת על מנת שתוכל לפעול לקידום זכויותיהם של כלל אזרחי ישראל, ערבים כיהודים.

במקום להתמודד ברשימות של מפלגות ערביות ישראליות בהם היה המסר שלה נטמע במאבק הבדלני למען זכויות הפלסטינים, חילו בחרה להצטרף לזרם המרכזי, לרשימה של מפלגת העבודה. באופן הזה היא קיוותה להבטיח שהמסר שלה יגיע ליעדו וגם יביא את השינוי המיוחל.

בתור האשה הערביה הנוצריה היחידה בכנסת – אחת מבין 17 נשים מכהנות ואחת מבין שני ח"כים נוצרים – חילו לא מתכוונת להפסיק ללחום למען שירותי רווחה לטובת משפחות ולמען זכויות ילדים גם לאחר שכל היתר ינטשו את המאבק.

בשבוע שעבר, לדוגמה, כינסה חילו ישיבה מיוחדת של הוועדה לזכויות הילד שבראשותה על מנת לבחון את העובדות שמאחורי מקרי הרצח של שני ילדים רכים בשנים שאירעו באחרונה. שני ח"כים בלבד הופיעו לישיבה ואף על פי כן חילו חשפה פרטים שאחרת אולי לא היו מתגלים כלל לתקשורת המקומית.

מומחים העידו כי בישראל נרצחים חמישה עד שישה ילדים מידי שנה בידי קרובי משפחה. ישנם אחרים, וביניהם ד"ר חניתה צימרין, נשיאת העמותה להגנת הילד (אל"י), חושבים שמדובר רק בקצה הקרחון. לדבריה, ייתכן שמקרים רבים שמדווחים כהתאבדויות או תאונות הם בעצם מקרי רצח.

בעוד שרבים מחברי הכנסת האחרים, ובייחוד ממפלגות ערביות, מתראיינים רבות לתקשורת בנושאים הפוליטיים הגדולים הנוגעים לשלום, למלחמה ולמתיחות הגיאופוליטית במזרח התיכון, נדיה חילו מתמידה במאמציה למקד את תשומת הלב בעניינים חשובים נוספים שנשכחו בצל העימות.

היא מתעסקת בנושאים הנשכחים והמוצנעים כגון רצח על רקע כבוד המשפחה, רצח ילדים, שירותי רווחה למשפחות, ושיפור החינוך בכלל ובפרט עבור הקהילה המצטמקת של ערבים נוצרים אזרחי ישראל. מאמציה אלה הסבו לה צער מסויים.

דור חדש של ערבים
ישנם פעילים המאמינים שחילו הייתה צריכה למקד את מאבקה עבור זכויות הפלסטינים בשיטה הערבית הישנה, עם כל ההתקפות האנטי-ישראליות החריפות והרגילות שמתרפקות על שפה אמוציונלית חריפה, קולנית ונבובה שמתנגדת בתוקף ובעיוורון לכל פשרה. מדובר בסגנון שמזהה את האופן שבו המנהיגות הערבית התמודדה עם כמעט כל הקונפליקטים במהלך השנים.

אלא שחילו מסמלת דור חדש של ערבים הפועלים מתוך המערכת על מנת להשיג הישגים טובים. היא עוזרת לא רק לנוצרים, אלא נלחמת גם את מלחמתם של מוסלמים ויהודים. וזוהי הסיבה שהיא זכתה לתמיכה עצומה בבחירות המפלגתיות בעבודה.

זהו האומץ המיוחד לנדיה חילו. היא לא אחת שתתן לכללי התקינות הפוליטית או לפוליטיקה המפלגתית להרתיע אותה מפני התייצבות במאבק למען זכויות ילדים נזקקים, משפחות, נשים ואחרים בחברה הישראלית והפלסטינית.

מאחורי הקלעים חילו השקיעה מאמצים גדולים בניסיון להשיג הכרה ישראלית עבור החינוך הנוצרי. היא מילאה תפקיד מפתח במאמץ להשיג אישור עבור תוכנית הלימודים הנוצרית עבור מכללת מאר אליאס באעבלין שבגליל. המכללה פועלת כשלוחה של אוניברסיטת אינדיאנפוליס האמריקאית ותיפתח מחדש בשנת הלימודים הקרובה הודות לנדיה חילו. המקרה הזה הניח את התקדים עבור מוסלמים המעוניינים בתוכניות אקדמיות ייעודיות גם כן.

מכללת מאר אליאס זכתה בהכרה מלאה כמכללה עצמאית החל משנת הלימודים הקרובה רק הודות לסיוע הבירוקרטי שסיפקה נדיה חילו במשרד החינוך ובמל"ג. כשלוחה מוכרת של אוניברסיטת אינדיאנפוליס, מכללת מאר אליאס היא אחת המוסדות היחידים המציעים השכלה גבוהה נוצרית לא רק בישראל אלא במזרח התיכון כולו.

זוהי המכללה הערבית-ישראלית-נוצרית הראשונה בישראל. עובדה חשובה, חשובה ביותר.

ועדיין נשמעת התנגדות בישראל ובקרב פלסטינים. אני בטוח שהדבר שמכעיס אותם ביותר הוא העובדה שנדיה חילו כל כך שונה וטובה יותר משאר המנהיגים הפוליטיים הכושלים שלנו, שהיו מעדיפים לעשות הכל בשיטה הישנה והכושלת מאשר בשיטה החדשה והנכונה.

לא ישתיקו אותה כאשר ילדים נרצחים. לא ישתיקו אותה כאשר המיעוט הנוצרי זקוק לתמיכה בחינוך. לא ישתיקו אותה כאשר יש משפחות נזקקות – נוצריות, מוסלמיות או יהודיות. ובטח שלא ישתיקו אותה הקיצונים שמותחים עליה ביקורת מפני שהיא פלסטינית הפועלת מתוך המערכת הישראלית במסגרת מפלגה ישראלית מערכתית שאיננה מסתפקת בפנייה לרגש הפוליטי.

נדיה חילו מאיימת על הסטטוס קוו בחברה הערבית ויותר מכך על מנהיגיה ודווקא משום כך היא זקוקה לתמיכתנו. כדי להביע את תמיכתי בפעילותה אני מארגן אירוע התרמה עבורה ועבורה מכללת מאר אליאס בשיקגו ב-8 באוקטובר.

יותר חשוב לעשות את מה שנכון וצודק מאשר להיצמד לתקינות הפוליטית, בין אם היא נוגעת לפלסטין או לישראל.

###

*ריי חנניא הוא פלסטיני אמריקאי המתגורר בשיקגו שם הוא כותב טור קבוע, מארח בתוכניות רדיו ומופיע כסטנדאפיסט. ניתן ליצור עימו קשר באתר www.ArabWritersGroup.com או בכתובת rayhanania@comcast.net. המאמר תורגם מאנגלית ומופץ על-ידי שירות החדשות של קומון גראונד CGNews)) באישור אתר "ידיעות אחרונות".

פורסם במקור בחדשות Ynet ב-25 בספטמבר 2008,
www.ynetnews.com